søndag 24. januar 2010

Mens vi venter på vår...

DET er bare sååååå HERLIG å tenke på alt vi kan gjøre ute i HAGEN når våren kommer. Gleder meg sånn til den første vårturen innom et av de flotte gartneriene vi har her på Møre
Hvert år planlegger jeg og DRØMMER og funderer på hva jeg skal kjøpe når jeg skal på gartneriet.

Her er et par bilder av "årets" plan..




I år ...igjen..har jeg "planer" om å kjøpe meg et EPLETRE, et JAPANSK KIRSEBÆR tre og et VRIDD HASSELNØTT tre...Nå har jeg sagt det i 6 år og nå må jeg få prøvd å kjøpt det...Årsaken til at jeg ikke har fått kjøpt det ennå.... er mange......

DET er da SÅÅÅÅ mye FINT å få kjøpt!!! Så jeg har trasket mange timer på gartneriene og kommet ut derfra med alt annet enn det jeg hadde "planer" om å kjøpe. Sikkert til STOR frustasjon for mr fisherman, men til enorm GLEDE for meg:)

En av de gangene jeg hadde som mål å finne et fint Kirsebærtre, var ca 6 uker etter at miniRosa var født og jeg var innom en snartur på et gartneri i molde, og da var det et par RHODODENDRON jeg bestemte meg for å kjøpe. Jeg parkerte bilen og gikk rett bort til RHODODENDRON skiltet og plukket meg ut noen NYDELIGE planter.Jeg hadde miniRosa sovende i bilen så jeg ville være rask.
Jeg spurte pent om gartneren kunne hjelpe meg å bære plantene...(Har jeg noen gang egentlig BARE kjøpt èn plante?) bort til bilen...og gartneren virka sååå glad og fornøyd over handelen og begynte å prate om IVESTERING for livet...tenke på neste generasjon...blabla...jeg var midt inni ei tid med kraftig ammetåke, og er vimsete av natur så jeg fulgte ikke helt med på hva denne mannen pratet om, men skjønte fort at han snakket om babyen INNI MAGEN!!!!!....jøss...;)))

Dere skulle sett DEN reaksjonen på han da jeg åpnet opp bagasjelokket og miniRosa begynte å lage noen lyder...og han stotret frem..."Hva vvvar dddet?" og jeg svarte...JEG har INGEN baby i magen, men en baby i BILEN mens jeg måtte le litt:) Gartneren stakkar, ble sååå flau og visste ikke hvor han skulle gjøre av seg.:))) Heldigvis for han så var det innenfor 6ukers perioden og da er omtrent alle nybakte mødre så fornøyde med sin sylslanke kropp:))
(skulle bare ønske den perioden varte litt lengre)

Men over til bortforklaringene mine.. så er en av årsakene til at det har blitt utsatt år etter år at vi har bokstavlig talt SNUDD OPP NED på HAGEN vår etter at vi tok over her...så da har jeg hatt GYLDNE muligheter til å kjøpe mye annet fint:)

Vi har fjernet x-antall mindre pene blomsterbedd, REVET OPP metersvis med hekk som NEPPE haddet blitt klippt siden de ble plantet ned på 70 tallet (var ca3-4 meter høye.)
Heldigvis så har vi en traktor disponibelt som vi får låne så mye vi vil og
Mr Fisherman har revet opp alle hekkplantene ved hjelp av traktoren.
Til og med en STOR Rhododendron, men den var gul i bladene og ikke særlig fin. Pluss at den stod akkurat der vi måtte lage parkeringsplass, så vi hadde ikke så mye valg.

Hadde den vært fin, så kunne vi gjort et forsøk med å flytte den, men det brydde vi oss ikke om...eller...om vi hadde brydd oss, så er det ikke sikkert at vi hadde fått det til heller, for DET må jeg INNRØMME at vi prøvde å flytte på div planter, men de overlevde ikke...Noe gjorde vi feil og noen planeter tålte ikke å bli flyttet på....

Tenk om jeg hadde kjøpt meg et japansk KIRSEBÆRtre i fjor og fått GLEDE av BLOMSTRINGEN nå i VÅR...er typiske tanker som har slått meg hvert år, MEN dette året her bare MÅ jeg prøve å få det til. En herlig PRAKT å ha noe så NYDELIG blomstre i hagen en tidlig vår:)

Det er stilig med Vridd Hasselnøtt også og fine til å bruke greinene i dekorasjoner, hengende fra taket over spisebordet med pynt i, eller ta inn til påske og henge påske egg i?. Et gøyalt tre som jeg bare MÅ ha:)





Av en eller annen grunn så har jeg en forkjærlighet for Rhodhodendron også....og nå har antallet i hagen kommet opp i 14 og flere skal det bli:) Har forskjellige farger( rød, lilla, burgunder, 5 forskjellige rosa farger, aprikos) men vil ha mange flere:)))
Jeg GLEDER meg til de første plantene begynner å blomstre i mars. Jeg har ikke blitt helt enig med meg selv på eventuelt hvor mange og hvor jeg skal plante de i hagen min, men flere Rhododedron har jeg iallefall "planer" om å kjøpe...en invistering for livet:)

Nå må jeg ta natta og skal DRØMME videre om hva jeg skal kjøpe til HAGEN VÅR....Gleder meg:)

2 kommentarer:

  1. litt frustrasjon må ein jo tåle med alle sa gartneria når man ser kor fin hagen blir:))Du e KJEMPEFLINK KJÆRE:))))

    SvarSlett
  2. ÅÅÅÅ du har sikkert ein kjempefin hage kunne ha tenkt meg å sett dein ja:) Japansk kirsebærtre er jo bare så nydelig når den blomstrer.

    SvarSlett

Takk for at du stakk innom og jeg blir veldig glad om du legger igjen en kommentar :) .

Velkommen igjen :)